2021. május 27., csütörtök

Keresem

az igazi juhtúrót. Vettem jó drágán, megkóstoltam, nem ízlik. 

Gyerekkoromban az üzletekben is azt a gurulós juhtúrót árulták, amiből nagyon finom körözöttet lehetett készíteni és a sztrapacska is sokkal, de sokkal finomabb volt vele. Kenyérre kenve, magában is nagyon ízlett. Mikor apukámat lehelyezték Miskolc mellé, na ott ettem igazán finom juhtúrót! 

Miskolc és Szirmabesenyő között, a repülőtér közelében, egy három lakásos földszintes házban laktunk. Körülöttünk szinte semmi, csak néhány épület és a határ. Egy viszonylag rövid sétával eljutottunk a K. család tanyájához. Akkor úgy mondták, hogy kulákok, mert maguk gazdálkodtak, csináltak mindent. Voltak teheneik, birkáik, lovaik. Ott ismertem meg az igazi falusi gazdálkodást és a legfinomabb juhtúrót. 

Egy gerendáról lógtak a friss túróval megtömött batyuk, hogy a felesleges lé kifolyjon belőlük. Gomolya sajtot, tehéntúrót is csináltak és nem utolsó sorban, friss tejet is árultak. Minden nap a tejes kannával elballagtam hozzájuk és vittem haza a még langyos, friss tejet. Bevallom, nem mindig bírtam ki kóstolás nélkül. A mamám sosem szólt érte, pedig biztos észrevette. 

A családban volt nyolcadikos "nagylány" és velem egyidős, nálam kisebb kislány is, no és a legkisebb, egy kisfiú, a család szemefénye. A nagyobbak, a hetedikes és nyolcadikos lányok bejártak vonattal Miskolcra az iskolába, mi kisebbek a helyi tanyasi iskolában tanultunk. Kicsi épület, két tanteremmel. Az egyikben harmadikig, a másikban negyediktől hatodikig tanultunk, én akkor negyedikes voltam. Nem volt rossz, sőt! Míg a nagyobbaknak tartottak órát, addig mi csendes foglalkozásban oldottunk meg feladatokat. Közben azért hallottuk a nagyobbak tananyagát és nekem akkor sok ismeret ragadt meg a fejemben. A tornaórákat és a szüneteket, amikor jó volt az idő, kint tartottuk az udvaron. Az iskola mellett volt egy vegyes bolt és a másik oldalon egy buszmegálló. Ahhoz, hogy eljussak ide, legalább 1/2 órát kellett gyalogolni, akár esett, akár fújt. Télen volt olyan, hogy az útról a két oldalra takarított hófal magasabb volt, mint én. Itt éltem gyerekkorom legszebb és legszabadabb korszakát. Nyáron enyém volt az egész határ, nem féltettek, hisz nem volt mitől, kitől. 

Az elején említett lányokkal még birkákat is őriztem a repülőtéren. Akkoriban már nagyon kicsi volt ott a forgalom, és a K. család engedélyt kapott, hogy ott legeltethessék a juhaikat. Leültünk a fűbe, sokat énekeltünk, tanultam tőlük népdalokat és balladákat, van amelyikre még ma is emlékszem. Mezei virágokból fűztünk koszorút, ettünk papsajtot, szóval nagyon jól elvoltunk. Lehet, hogy csak nekem volt ez olyan jó, mert nem volt kötelező, ők muszájból voltak kint. Talán az, hogy én is ott voltam, a pesti lány, egy kicsit nekik is érdekesebbé tette a kötelező feladatot. Sokat beszélgettünk, tudtunk egymásnak újat mondani. 

Egyszer apukám valamiért nagyon keresett, meg is talált a lányok és a birkák között és később mesélte, hogy azt látta, hogy a lánya kiselőadást tart a többieknek, akik "szájtátva" hallgatják. :) Úgy tűnik már akkor is jó volt a beszélőkém. 

Most is..., hogy eljutottam a juhtúrótól egészen Miskolcig! :) 

Semmi köze a juhtúróhoz, csak most találtam rá a kertünkben.

15 megjegyzés:

  1. DE jó kis múltba repülés ez! Este hazafelé a kis kék kannámban a frissen fejt tej (én nem ittam bele, mert utáltam:) a papsajt íze, a réten szedett törökszegfű, pipacs,katángcsokor, mind felidézik az én szabad és szinte korlátok nélküli kisgyermek koromat is. Bizony,nem kellett minket félteni, nem volt miért. Önállóak is lettünk, nagyon hamar:)
    Jókedvem lett itt Nálad olvasgatva!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek igazán örülök! Nekem, ahogy írtam, az akkori illatok is előjöttek a múltból. Az a jellegzetes rétillat! Szerettem. Néha még most is érzem...

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jó volt olvasni a visszaemlékezésedet a gyerekkorodról. Én is mentem tejért, és ahogy Rhumel is írta, én sem ittam bele, mert nem szerettem, és most sem szeretem a tejet.
    Érdekes lehetett ilyen iskolában tanulni. Nem irigylem az ilyen helyen tanító tanárokat sem. Le kellett kötni a különböző korú gyerekeket feladokkal, hogy közben a másik csoportot tanítani tudják. Megosztott figyelem kellett hozzá.
    Gyerekkoromban én is ettem igazi juhtúrót. Nagymamámmal vettük a piacon. Azóta nem ettem, igaz, hogy nem is kerestem.

    VálaszTörlés
  4. Én tejen nőttem fel. A tejet és a tésztát szerettem, nem valami változatos étrend. Apukám is nagyon szerette a tejet, ha a mamám sütni, vagy főzni akart valamit tejjel, mindig figyelmeztetett bennünket, hogy ne igyuk meg, mert kell neki a főzéshez.
    Abban a tanyasi iskolában egy osztály 3-4 gyerekből állt. Csak a "környék" gyerekei jártak oda. Így, visszagondolva is örülök neki, hogy jártam ilyen iskolába is. Ma már kevesen tudják, hogy az milyen volt. A tanító nénire még emlékszem, nagyon kedves, türelmes, fiatal tanító volt.
    Ugye, hogy más volt az a juhtúró?! :) Nem azért, mert régen minden jobb volt, nem, én ilyet soha nem állítottam és nem is fogok, de vannak dolgok, amik tényleg jobbak voltak régen!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Borka, valóban érzékletesen lefestetted nekünk gyerekkorod epizódjait. Gondolom, nálad is úgy van, hogy gyerekeidnek, unokáidnak ez már ismeretlen, egzotikus világ...
    A tejért hozzánk jártak, és én vittem házhoz is pl. a rendőrfőnökékhez, s kaptam érte pár fillért... Tőlem se kellett félteni a tejet, még kevésbé a juhsajtot: máig se bírom meginni... Öregkoromra viszont a Fetát megeszem salátában...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, ők már nem ismerik azt a világot. Nem mondom, hogy jobb nekik, mert abban a világban is voltak jó és szép dolgok és ebben is. Én persze nosztalgiával gondolok vissza a múltra, még azokra az időkre is, amikor nem éreztem olyan jól magam a bőrömben.
      Érdekes, nem is gondoltam, hogy ilyen sokan nem szeretik a tejet. Én a cukorbetegségem kiderüléséig naponta ittam legalább 1 litert. Most néha megengedek magamnak pár kortyot. Szerencsére sajtot, túrót, tejfölt annyit ehetek amennyi csak belém fér. :) A fetát is szeretem, de azt én is salátában eszem, vagy valamivel keverve, sütve.

      Törlés
  6. Az én külterületi iskolám körül két helyen működött a tanyavilágban osztatlan alsó tagozat. A tanártársaim különös epizódokat meséltek összesített értekezleten a "gyerekeikről." Ma már nincs ilyen, és föl sem fogható, milyen gyorsan változott meg az egész társadalom ötven-hatvan év alatt. Borka, csodás a visszaemlékezésed!

    VálaszTörlés
  7. Megjegyzem még, hogy igazi juhtúrót a Lidlnél lehet kapni, szlovák gyártmány és Brindza a neve. Fényes zöld csomagban 12 deka, nem drága.

    VálaszTörlés
  8. Ismerem a brindzát, de az is olyan, mint egy massza. Az a régi olyan, hogy gurulós, pergős és nem vizes. Amit vettem, valami házias dolog, kicsit szárazabb, mint a csomagoltak, de tehéntúróval keverték és az íze közel sem olyan, mint amilyenre én emlékszem.
    Klári, bizony nagyon gyorsan változott meg az egész iskolarendszer és a társadalom is. A mamám, én és még a lányom is viszonylag hasonló iskolatípusba (kivétel a tanyasi) jártunk, de már a fiam és főleg az unokáim egészen más rendszerben tanulnak.
    Tudod, jólesik a visszarévedés a múltba és élményekben igazán gazdag életem volt. :)

    VálaszTörlés
  9. Sajnos, a gurulós-pergős változatot nem ismerem. De legalább a Brindza emlékeztet a régi piaci kofák árujára. :)

    VálaszTörlés
  10. Abban igazad van, hogy az a Brindza emlékeztet legjobban a régi ízre. Nem is fogok kísérletezni többet, veszem a Brindzát! :)

    VálaszTörlés
  11. Az osztatlan iskoláról jutott eszembe, nagybátyám pont ilyen helyre vágyott, ott szeretett volna tanítani, valamikor a hetvenes években aztán lett lehetősége, ha jól emlékszem alsós négy osztályt vitt egy teremben, közel Pécshez, egy pici baranyai faluban, ott is lakott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem volt az rossz és a tanár szemszögéből egy bizonyos fokú kihívás lehetett. Biztos nem véletlenül választotta a nagybátyád.
      Én csak egy évig jártam ott iskolába, a következő évben már újból Pesten voltunk és az ötödiket itt kezdtem. Aztán mire megszoktam azt is, átköltöztünk Budára és a hatodik osztály második félévétől egy budai általánosba kerültem. :) Az már kitartott nyolcadikig, de az első négy osztályt négy, vagy öt, nem is tudom, iskolában végeztem el. Ez az akkori helyzetemből adódott. (Tudod, hol itt, hol ott, valamelyik rokonnál.)

      Törlés
  12. anyukám is mindig juhtúrót "keresett" (talált is, a piacon :)

    VálaszTörlés