2021. május 12., szerda

"Filléres emlékeim"

Körülöttem, „a polcokon, meg mindenütt”. Nekem fontosak, őrzöm őket, ki nem dobnám semmi pénzért. „Ők tudják mennyit ér az életem” - napok óta ez a Bródy-nóta jár a fejemben. 

Bármerre is nézek a lakásban, valamin mindig megakad a szemem, ami valakire, valamire emlékeztet. Könyvek hosszú sora, mindegyiknek története van. Tudom, hogy én vettem, hogy mikor, vagy kaptam és kitől, hogy mikor olvastam, vagy nem olvastam, miért tettem oda ahol van, melyiket szeretem és melyik volt csalódás. Ezeket a könyveket, ha már nem leszek, talán értékelni fogják mások is, bár a történetüket már nem fogják ismerni, de lesz majd új történetük. Kidobni csak nem fogják őket?! 

A polcokon, fiókokban és minden létező helyen vannak kicsi dobozkák, fonott kosárkák, aranyos kis figurák, tengerparton talált kagylóhéjak, gyertyák, megmaradt csoki-Mikulás, filcből készült kis manók, egy angyalka, mellette fekete, kopott imakönyv, fényképek keretben és anélkül, pici kezek rajzolta rajzok az íróasztal melletti falon, naptárak, kézzel festett üvegek a szekrények tetején, magnókazetták, cédék, levelek, képeslapok, a sok hűtőmágnes, az asztalon tálka és tányér, hamutartó, de még a terítő is emlék. 

Mennyi minden, ami csak nekem fontos, mert én tudom csak, hogy mi a történetük, a közös történetünk. Ezek, nagy valószínűséggel az enyészeté lesznek, másoknak nem jelentenek semmit, csak „sok kacat, ócskaság”, kidobják. Most fáj, ha erre gondolok, hiszen ezek jelzik az életem egy-egy mozzanatát, vagy állomását, de igyekszem nem gondolni rá. 

Aztán arra gondolok, ha már nem leszek, nem fog fájni és ebbe belenyugszom. Mi mást is tehetnék? Egy élet apróságai, de igazából nem ezek a fontosak. Ezek csak tárgyak. Miért is gyűjtöttem össze ennyi mindent? Nem volt erőm kidobni őket, ahogy ezt olyan szépen megénekli a Bródy. Igen, mert számomra fontos, kedves emberektől kaptam, valószínű, hogy valami szép és fontos alkalomból, vagy csak úgy... 

„Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, ahol a moly és a rozsda megemészti,...” (Máté 6:19-21 ) Tudom, már tudom, csak kellett hozzá az a sok-sok év, amit eddig átéltem, hogy rájöjjek. Nem volt elég, hogy olvastam, nekem magamnak kellett erre a következtetésre jutnom. 

Emlékezni márpedig úgy is lehet, hogy nem kellenek tárgyak, hanem ahogy a kis herceg mondja: 

„És néha kinyitod majd az ablakodat, csak úgy, kedvtelésből... És a barátaid nagyot néznek majd, ha látják, hogy nevetsz, amikor fölnézel az égre. Te meg majd azt mondod nekik: "Igen, engem a csillagok mindig megnevettetnek!" Erre azt hiszik majd, hogy meghibbantál. Szép kis tréfa lesz... És nevetett újra. - Mintha a csillagok helyett egy csomó kacagni tudó csengettyűt kaptál volna tőlem...” (Antoine de Saint-Exupéry)

12 megjegyzés:

  1. Nagyon jól felsoroltad, hogy mi minden van a polcokon a lakásodban, melyekhez emlék fűződik. Szinte látom mindegyiket. Erőnk természetesen nincs hozzá, hogy kidobjuk őket, még selejtezéskor sem. Ez olyan mintha attól az embertől szabadulnánk meg, akitől kaptuk, vagy ha mi vettük meg, akkor a megvétel körülményeitől, az emléktől vonnánk meg magunkat.
    Nekem is sok minden van a lakásomban, ami valamihez kötődik, és már maradnak is velem.
    Mikor anyu meghalt, és el kellett adnom a lakást, sok mindent eltávolítottam, mert nem volt nálam helyük. Az én dolgaimmal is ez fog történni, de még itt vannak velem. Már nem veszek emlékeket, és nem is nagyon kapok. Így van jól.
    Sok könyvem is van. Azokat sem veszek már, olvasom melyek a birtokomban vannak, de még nem olvastam el őket. Remélem, hogy nem kerülnek a szemétbe.A könyv mindig érték, szellemi érték. Meg kell becsülni őket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Ez olyan mintha attól az embertől szabadulnánk meg, akitől kaptuk,..." - valóban, ezt érezném én is.
      Nálam is marad minden, lehet, hogy egy-két dolog jön még hozzá, de azokat biztos, hogy nem én veszem. A gyerekek szokták kérdezni, hogy mit szeretnék? Azt felelem, nem kérek semmit, mindenem megvan. Amikor a mamám adott ilyen választ, nem is értettem, bezzeg most! - már értem.
      Az évek számával egyenes arányos a felhalmozódott emlékek száma, míg a lakás, sajnos nem bővíthető és nincs már hely.

      Törlés
  2. Igen, Borka, ezek csak tárgyak. De milyen jó rájuk nézni.
    Minket a múlt és a jövő vesz körül, bárhová nézek a lakásban. A szüleinkről itt maradt holmik és a gyerekeink, unokáink rajzai, ajándékai, dolgai.Furcsa, mostanában én is elgondolkoztam azon, vajon mi lesz ezzel a sok mindennel... Az enyészeté lesz, ez nekem egyáltalán nem fáj, inkább az, hogy terheket hagyok hátra majd (remélem csak sokára), a pakolás, szortírozás, szanálás terhét. Anya halála után v agy másfél hónapig minden munkaidő után késő estig a lakásában tettem ezt, majdnem olyan szörnyű volt, mint az elvesztése.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. rhumel voltam, és lemaradt, hogy nagyon tetszenek a sárga tulipánok! :) Olyan kellemes pasztelles, tavaszias ez a háttér.

      Törlés
    2. Bizony, nagyon jó elnézegetni és emlékezni, de én is átéltem, amikor a Mamám halála után a lányommal egy egész nap és egész éjszaka szortíroztunk. Apukám lement a Balatonra, hogy ne is lássa. El tudsz olyat képzelni, hogy a végén, kínunkban nem sírtunk, hanem nevetőgörcsöt kaptunk?
      Pedig mindkettőnknek igazából sírni volt kedve.
      Megrázó élmény volt.

      Törlés
    3. Tudtam, hogy Te vagy! :) Ritkán írsz mostanában. Örülök, hogy tetszik a háttér, már rájöttem, hogy hol kell beilleszteni egy képet.
      (Megjegyzem, most ért ide a rossz idő, beborult és lehűlt a levegő.)

      Törlés
    4. Az idő hullámzást elég nehezen viselem. Bár a két nap meleg igencsak jól esett, a kertben végre nem beöltözve lehetett olvasni. A ma reggeli verőfény hamar borússá változott, de azért május-illat van, ez nagyon jó.
      (Írok emailt, bepótolom az elmaradásokat, kommentben nem minden publikus:)

      Törlés
    5. Május-illat itt is van, nagyon szeretem! :)
      Várom!

      Törlés
  3. Kedves Borka, akár én is írhattam volna a soraidat... hogy miért is ragaszkodom életem nyomaihoz... Felelevenítetted édesanyád holmijainak válogatását: én máig se tudtam ettől a fájdalmas élménytől megszabadulni, csak nagy erőfeszítés árán "úgy teszek, mintha..."

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Flora, köszönöm megértő szavaidat. Nagy lelkierőt kívánt az a szortírozás, az órák teltével csak nőtt a feszültség és így robbant ki belőlünk. Ezt elfelejteni nem lehet...

      Törlés
  4. "KIDOBNI CSAK NEM FOGJÁK ŐKET"---EZ AMI SZIVSZORONGATÓ - ÉS igen, nyilván (sok)mindent(?) igen....Mindennek, a legtöbb dolognak érzelmi értéke van, de az csak hozzánk kötődik :( Emlékezni meg csak addig tudunk, amig vagyunk... (?!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, Aliz, nagyon "szívszorongató". De tényleg úgy gondolom, hogy a könyveket csak nem dobják ki?! Antikvárium, vagy egy iskola elfogadhatja. Azért a gyerekeim is biztos válogatnak majd belőle. Ez azért megnyugtat.
      A többi..."csak hozzánk kötődik", számukra nem fontos, bár, remélem, hogy azért lesznek olyan emlékek is, amit ők is tovább fognak őrizni.

      Törlés