2021. április 18., vasárnap

Nagymama

Mostanában sokszor jut eszembe Nagymama. Nyolc éves koromig főleg ő nevelt. 

Ő tanított meg imádkozni, esténként bejött velem a szobába és mondta előre a "Miatyánkot" és az "Üdvözlégyet", én meg szorgalmasan mondtam utána, míg meg nem tanultam. Az ő ágya mellett volt az ágyam, ő leült a saját ágyára, én meg bebújtam a dunyha alá, mert a szobában hideg volt, nem volt fűtés. A dunyha alatt, a lábamnál, törölközőbe tekert, felmelegített tégla adott egy kis meleget. Kályha ugyan volt a szobában, de nem emlékszem, hogy valaha is égett volna benne tűz. Megszoktam, nem is tudtam, hogy máshogy is lehet. 

Egy emlékkép: kint a konyhában, a sparhelt mellett van egy hokedli, azon ül nagymama, kezében a varrnivaló. Én előtte ülök a sámlin és beszélgetünk. Ő közben varrogat, orrán szemüveg és időnként a szemüvege fölött rám néz. Megsimogatja a kezem - milyen puha, finom kis kezed van - mondja.

Soha nem hallottam veszekedni, végtelen volt a türelme. Reggel mindig ő volt az első, aki felkelt, nagypapa utána és mire mi, többiek felkeltünk, már égett a tűz a sparheltben és a friss tejeskávé a bögrében várta, hogy megigyuk. Nem igazi kávé volt, csak pótkávé, némi cikóriával keverve. Nagypapa tej nélkül itta azt a nem is tudom minek nevezzem valamit. Kenyeret aprított bele, mert nem evett kenyér nélkül semmit. Krumpli, tészta, főzelék, leves, neki mindegy volt, ő mindet kenyérrel ette. 

Nagymama vitt óvodába, minden reggel nyafogtam az utcán, hogy nem akarok menni, aztán elértünk a tejcsarnokig, ott vett nekem egy kiflit és ezzel vége lett a nyafogásnak. Az a kifli nagyon finom volt.

A pénztárcájában mindig volt egy Szent Antalka - ő nevezte így - azért, mert ő majd segít, hogy ne fogyjon ki soha a pénz a tárcából. Istenem, de sokszor láttam, hogy abban a pénztárcában egyedül Szent Antalka volt, aki egyébként a szegények és a gyermekek védőszentje.

Mivel nagyon szegények voltunk - ne felejtsük el, ekkor az '50-es évek elején jártunk - nagymamának cselhez kellett folyamodnia, ha megkívántam valamit, amire nem volt pénzünk. Például a barátnőmnél voltam, ahol diós tésztát főztek és ugyan megkínáltak, de én azt mondtam, hogy nem vagyok éhes és köszönöm, nem kérek. Mikor hazamentem, egyből mondtam nagymamának, hogy főzzön nekem diós tésztát, mert úgy ennék olyat - addig soha nem ettem, nem is tudtam, hogy milyen az íze. Nagymama főzött nekem grízes tésztát, hasonlított kinézetre a diósra és én boldogan megettem. 

Vagy, ez már az iskolában történt: a gyerekek általában zsíros kenyeret vittek uzsonnára, de volt pár gyerek, akiknek a szülei nem voltak olyan szegények és ők vajas kenyeret ettek. Na, azt is megkívántam, persze a suliban be nem vallottam volna, de otthon megkértem nagymamát, hogy vajas kenyeret készítsen nekem. Szegénykém, mivel egyébként nagyon rossz evő voltam, minden, az evéssel kapcsolatos óhajomat megpróbálta teljesíteni. Vajra nem telt, vett hát margarint, de az nem olyan volt, mint a mai margarinok, nagyon rossz íze volt. Egy szelet "vajas" kenyér után nem kértem többet. 

Nagyon sok emlékem maradt meg a nagyszüleimről. Egytől egyig csak jó és szép, a szeretetük mai napig kísér. Fáj, hogy már lebontották a házat, ahol éltek és ahol én is éltem pár, nagyon meghatározó évig. Néha olyan jó lenne visszamenni... Földszintes ház, az udvar macskaköves és a végében állt egy ecetfa...

Egy régebbi bejegyzés Nagymamáról 

23 megjegyzés:

  1. Borka, nagy élvezettel olvastam visszaemlékezésedet és végig arra gondoltam, milyen kevés családban él együtt manapság 3 generáció! És milyen sokat veszítenek vele unokák, nagyszülők... (nálunk még együtt ült az asztal körül mind a három: nagyszüleim egyetemista koromban haltak meg)

    VálaszTörlés
  2. Az egy külön történet, hogy miért éltem én a nagyszüleimnél, de valóban volt, hogy tizenketten laktunk abban a kis lakásban, mégis elfért mindenki. Nagymama egyik gyerekének sem mondott nemet, ha arról volt szó, hogy náluk kéne lakniuk.
    Szeretnék rá hasonlítani, de én messze nem vagyok olyan türelmes, nyugodt, mint ő, pedig nagyon nehéz élete volt. 96 évig élt.
    Ma a nemzedékek ritkán tudnak alkalmazkodni, pedig a régi családmodellben mindenkinek megvolt a feladata. Az idős nagyszülőktől nem vártak el nehéz fizikai munkát, inkább az unokákkal és a könnyebb konyhai feladatokkal foglalkoztak.
    Ma mindenki önálló akar lenni, ezt is meg lehet érteni. Mind a két lehetőségnek ára van.

    VálaszTörlés
  3. Anyukádat sokszor emlegeted, jó volt most a nagymamádról olvasni! Azokban az nehéz években is meg tudta őrizni a türelmét, és leleményessége is csodálatra méltó. Mosolyt csalt a grízes tésztás és "vajas" kenyeres rész az arcomra.
    Sokat és sokszor voltam én is az anyai nagymamámnál, nálam is szintén külön
    történetek sora, hogy miért...
    Az enyém rém szigorú volt, igazi tanítónénis, nevelős, ellenőrzős. Örökké hálás lehetek neki, az életem összes nehéz időszakában talán épp ezért tudtam helytállni.
    A világ változik, ez így van rendjén, minden generáció éli a mag életét, de azért ez a covid nagyon nem kellett volna, csak növelte a térbeli távolságot...:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sok apró trükköt tanultam nagymamától, hogy a szegénység elviselhető legyen. Nem félek, megállnám a helyem kevés pénzzel a zsebemben is.
      Vasárnaponként tyúkból főzött jó erős húslevest, majd az aprólékon kívül mindent kiszedett és pörkölt lett belőle. Nokedlival az volt a második fogás. Sokkal kiadósabb, mint a rántott hús, így mindenki jóllakott. A szegénység leleményessé teszi az embert. :)

      Törlés
  4. Nagyon tetszik a bejegyzésed. Én laktam a nagymamámnál, sőt, óvodába is ott jártam, és az első osztályt is ott végeztem el. A szüleim olyan helyen laktak, ahol 5 km-re volt az iskola, és lovaskocsival kellett volna odáig menni. Nem tettek ki ennek engem. A nagymamám törődött velem, és együtt tanultunk délutánonként.
    Tetszik az is, hogy sohanem veszekedett a nagymamád és végtelen volt a türelme. Igazi nagymama erény. Finom volt a kifli, még a nyafogásod is abbamaradt, mikor megkaptad.:)
    Sok-sok élményről olvashattam, és nagyon örülök, hogy írtál róla.

    VálaszTörlés
  5. Nekem nagyon jó érzés volt írni a nagymamámról. Vissza kellett fognom magam, mert olyan sok az emlék, hogy akkor már nagyon hosszúra sikeredett volna ez a bejegyzés.
    Írhattam volna még bővebben Nagypapáról, a vasárnapi villamosozásokról, a házról és a lakóiról, a vasárnaponként az udvarban megjelenő rokkant, féllábú katonáról, aki egy kis apróért, mankójára támaszkodva, énekelte a Harangoznak a mi kis falunkban-t, vagy a verklisről, aki nem jött be, csak az utcán tekerte a verklijét... Persze az már nem csak nagymamáról szólt volna. Ha író lennék, megírnám ezeket az éveket, nekem szép volt. A jobb oldali képek között ott van Anyukám, Nagymama, Nagypapa és én. :) Mikor az a kép készült már a Mamámmal éltem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha regényt nem is akarnál írni, itt azért bőven van hely. Időd is talán, és ha a kedved is megjönne hozzá, mi mind nagyon szívesen olvasnánk a többi emlékedről is, akármilyen hosszú lesz az a bejegyzés. Van sorozat?!.:)

      Törlés
    2. Jó, ha jön az ihlet, akkor még írni fogok azokról az évekről. :) Az elmúlt éjjel olyan volt, hogy nagyon összejött minden, a hangulat, az íráskedv és elöntöttek az emlékek és az érzések.

      Törlés
  6. Írjál a nagypapádról is és a házról, a lakóiról később. Szívesen olvasnám.

    VálaszTörlés
  7. Egyet gondoltunk Rhumellal. :) Egyszerre írtuk a mondatokat, látom az időn is: 11:37-kor írtunk mindketten. Miután közzé tettem a soromat, akkor olvastam el az övét. Írj még sokat, kíváncsian várom. Hiányoztál. Volt pár nap amikor nem írtál, mindennap benéztem, hogy van-e valami, mert olvastam volna nálad.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Írni fogok, ígérem. :) Vannak napok, amikor valahogy nem megy. Erőltetni nem akarom, mert akkor pont az írás öröme vész el. Olyankor, hogy mégis legyen itt valami, beteszek pár képet és abból tudhatod/tudhatjátok, hogy élek, megvagyok és folytatom. :)
      Köszönöm Éva, hogy ilyen gyakran meglátogatsz. Örülök neki, én is sűrűn járok hozzád!

      Törlés
  8. Épp a napokban meséltem az unokáknak a krumpliról, mint ágymelegítőről ... Meghogy nem volt ám központi fűtés a lakásokban/házakban. Én is sokat voltam a nagymamámmal, és nagyon sokat tanultam tőle. Valahol olvastam, hogy a nagyszülők adják át a hagyományokat az unokáknak, és nem a szülők a gyerekeknek. Én is úgy érzem, hogy az unokák sokkal jobban odafigyelnek a régi történetekre. Mi egyébként több genereciós házban élünk, annak idején mi és a szüleim, majd most az egyik fiam családjával. Igaz külön lakásokban, így csak az előnyeit élvezzük, közel vagyunk, ha segíteni kell, és az itt lakó unokákkal sokkal közelebbi a kapcsolat, mint azokkal akikkel csak az"ünnepnapokon" találkozunk.

    VálaszTörlés
  9. Az a körülmény, ahogy Ti éltek, az az ideális. Közel, de mégis meghagyva a két család magánszféráját.
    Én is úgy vettem észre, hogy a gyerekek a nagyszülőktől szívesebben tanulnak, mint a szüleiktől. Ez nálunk már több nemzedéken át beigazolódott. A lányom tudott újat mesélni Anyukámról, neki jobban meg tudott nyílni a Mamám. Ez elmondható az én unokáimról is. Valahogy - talán mert a nevelésükben kisebb a nagyszülő felelőssége? - szabadabbak és nyíltabbak a beszélgetéseink.

    VálaszTörlés
  10. Off: Borka, belenéznél? https://fallerjancsi.blogspot.com/
    Szeretnék majd kérdezni, eddig jutottam. Kicsit fehér, de majd alakul:)

    VálaszTörlés
  11. Meglátogattam, egész jól alakul, írtam megjegyzést is, működik. :) Kérdezz nyugodtan! :)

    VálaszTörlés
  12. Borka, csatlakozom én is az előttem szólókhoz, ahogy a hajdani értekezleteken szokták mondani... Jó lenne, ha mesélnél még, hiszen mindenki világa egyszerre egyedi és közös! Stílus kérdése, az pedig neked van!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Flora. Igyekezni fogok, ígérem, de ez nagyon hangulatfüggő, még az is számít, hogy mikor írok. Éjszaka sokkal jobban megy. :) Éjszakai bagoly vagyok, vagy inkább voltam. Ma már ritkán maradok fenn olyan sokáig, régen volt, hogy ébren talált a kelő Nap, akkor gyorsan előkaptam a masinámat, készítettem jó pár fotót és csak utána feküdtem le aludni.

      Törlés
  13. Kedves írás, Borka, és egyúttal jó ötletet adtál a közös blog következő témájához.

    VálaszTörlés
  14. Úgy látom sokunknak volt egy ilyen csoda nagymamája. Míg élek, nagy szeretettel és hálával fogok gondolni az én nagyimra is. Minden, amit tudok a háztartásban, tőle tanultam. (anyukám hajnaltól estig eljárt dolgozni, ő nem sokat tudott velem foglalkozni) A mai napig úgy csinálok mindent, ahogy tőle láttam.
    Áldott legyen az emléke is!

    VálaszTörlés
  15. Ezt nagyon szépen írtad! Nincs is mit hozzátenni. :)

    VálaszTörlés