2022. október 6., csütörtök

Gyásznap

Az aradi vértanúk:

(a képet az internetről töltöttem le a budai honvédek weblapról

"A vesztőhelyre sáros út vitt
és kikericsek kékjei.
Száz év, s meghaltam volna úgyis –
vígasztalódott Vécsey.
Láhner György sírt s a földre nézett,
Damjanich szekéren feküdt,
Leiningen felmentő honvédek
árnyát kereste mindenütt.
S a táj olyan volt, mint a fácán:
tarlók, fák vérző foltjai,
és ők, tarkán, libegve, hátán:
elhulló, bús-szép tollai."

(Faludy György: OKTÓBER 6.)

6 megjegyzés:

  1. A tragikus esemény és a hős vértanúk egyedi, emberi léptékkel hozva közel hozzánk...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. (Bocsánat, Rózsa)

      Törlés
    2. Faludy verseit ezért is szeretem. Nagyon emberi. Az egész verset már beírtam a blogba, most csak idéztem belőle.

      Törlés
    3. Faludyt olvasok. Nem a verseit, hanem róla, a verseiről. Most éppen Pomogáts Béla könyvét, kb. ma fogom befejezni. Ezelőtt Faludy Györgyről - sajnos - G. Juhász Judit · Nádor Tamás · Scherer Zsuzsa szerzők kötetét nyűglődtem végig, nagy csalódás volt. Ma még könyvespolc törölgetésekor is "elakadtam" az Európai költők antológiájánál (Faludy szerkesztette, beleborzongtam olvasva hogy többek között Radnótinak is köszönetet mond a versek kiválasztásában nyújtott segítségért...(Cserépfalvi, 46-os második kiadás - szomorúság tölt el, mert a régi könyvek kora, velünk együtt- lejár.)
      Ma egyébként külön-gyászban vagyok: a közel 60 éves diófánk darabokban hever az udvaron, ki kellett vágatni.
      rhumel

      Törlés
  2. Faludy milyen jól látta.

    "Tanuld meg ezt a versemet,
    hadd kísérlek, ha nem leszek,
    mikor nyűgödre van a ház,
    hol laksz, mert nincs se víz, se gáz,
    s elindulsz, hogy odút keress,
    rügyet, magot, barkát ehess,
    vizet találj, bunkót szerezz,
    s ha nincs szabad föld, elvegyed,
    az embert leöld s megegyed –
    hadd bandukoljak ott veled,
    romok alatt, romok felett,
    és súgjam néked: tetszhalott,
    hová mégy? Lelked elfagyott,
    mihelyst a várost elhagyod.
    Tanuld meg ezt a versemet."

    (Részlet)
    Nem tudtam abbahagyni, mint te, rhumel. Alexander Bernát esztétikáját olvasom. Borzasztó, hogy mindenkinek, aki messzebbre lát, igaza van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rhumel, Klári! Faludynak vannak olyan versei, amiket nem is írtam be a verses blogomba, mert olyan sötétnek látta a jövőt. Én akkoriban ezt hittem. Nem gondoltam, hogy azoknak a verseknek igaza lesz. Rosszul gondoltam. A jövőbe látott és nem félt leírni.
      Rhumel, el tudom képzelni, mennyire fáj, hogy a nagy diófa nincs többé. Olyan lehetett, mint egy családtag és sok emlék fűződhetett hozzá. 60 év alatt sok minden történhetett vele és alatta.

      Törlés