2022. szeptember 12., hétfő

Én még így tanultam

Egyre többször találkozom olyan kifejezésekkel, amikre annak idején az iskolában felhívták a figyelmünket, hogy hogyan használjuk helyesen. 

Megváltozott a világ, a nyelvünk is, de engem a mai napig zavar, ha olyat olvasok, hogy valakit megsirattak és közben kiderül, hogy megríkatták. Nem ugyanazt jelenti. Például megsiratok valakit, akit szerettem, de örökre elment és megríkatok valakit, tehát olyat mondok, vagy csinálok, amitől sírni kezd. 

A másik, de ez nem annyira zavaró és mégis. Örömöt szerzek és bánatot okozok. 

Ezek a ma reggeli hírek olvasgatása közben jutottak eszembe... Nem nagy dolgok, lehet, hogy ma már így is helyes, nem tudom... Annyi minden változik.

6 megjegyzés:

  1. Sajnálatos, de ki törődik manapság a nyelvhelyességgel?.. Nemcsak M.o-on dívik ez a pongyolaság, ami legtöbbször ráadásul tudatlanságon alapul... Volt egyszer egy Lőrincze Lajos úgy dél felé a rádióban, mindig meghallgattam, ha tehettem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ez az! :( Talán, ha okostelefonban, egy applikáción keresztül olvashatnák a szép magyar nyelv szabályait, talán akkor jobban megragadna a fejekben. Nekünk még elég volt az iskola és a tanár.
      Én nagyon szerettem azokat a régi anyanyelvi műsorokat Lőrincze Lajossal! :)

      Törlés
  2. Szerintem katasztrofális manapság a helyes nyelvhasználat hiánya, a helyesírásról már nem is beszélve. Kommenteket olvasva egy-egy írás, hír alatt, hàààt az összes hajam égnek áll, sokszor szinte fizikai fájdalmat érzek a bődületes nagy hibák láttán. Hihetetlen, el sem tudom képzelni mit tanultak az iskolában.
    Az én Nagymamám 1907-ben született, az akkori iskola el lehet képzelni milyen volt egy kis faluban, de komolyan mondom, a régi kézzel írott receptjei (rengeteg van) majdnem hibátlanok helyesírás szempontból.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyetértek. A baj ott van, hogy nem hozzászólásokban, hanem újságírók által írt cikkekben is olvas az ember lánya égbekiáltó hibákat. Sokszor lehet észrevenni magyartalanságokat, valószínű, hogy idegen nyelvből fordította valaki a cikket és szinte egy az egyben leírta.

      Törlés
  3. Borka, nagyon jó megfigyeléssel jöttél. Bár kommentelni bárkinek szabad, rossz helyesírás, hibás nyelvhasználat előfordulhat gyakran vagy kevésbé gyakran. Csakhogy a felmutatott hibákat újságírók követik el szép számmal. Szégyen, gyalázat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogy írod! Szégyen, hogy ilyen helyesírással, hibás nyelvhasználattal újságírónak nevezhetik magukat. Tudom, kell a magyar nyelvnek is a megújulás, de ha lehet, ne így! Legalább az újságokban, az interneten, rádióban, televízióban példát kéne mutatni, hogy hogyan kéne beszélnünk, írnunk.

      Törlés