2021. november 12., péntek

Kocsonya

Év elején csináltam utoljára és ez most az év végi megnyitó. Tegnap főztem, éjjel a hűtőben jól lehűlt, ma leszedtem a "nemszeretem" zsírt róla és szétosztottam lefedhető tálkákba és egy zárható üvegbe. Nem sok, de nekem pont elég. 

Egyébként úgy fűszerezem, mint a húslevest, csak bőrös csülköt főzök bele és persze zöldséget is. A lényeg, hogy legyen benne bőrke bőven, mert attól és a hosszas főzéstől (kb. 3 óra, a hús mennyiségétől függ) dermed meg jó remegősre. Most még hűl, ha kihűlt, szórok a tetejére egy kis csípős paprikát és nagyon kevés borsot. 

Míg Apó élt, az ő feladata volt a kocsonyafőzés, mióta nincs mellettem, azóta, ha enni akarok - mert nagyon szeretem - kénytelen vagyok én megfőzni. Úgy csinálom, ahogy ő szokta és közben is rá gondolok. 

Nagyon szerettem a mamám főztjét, de a kocsonyáját nem. Akkor szerettem meg ezt a finomságot, amikor először megkóstoltam azt, amit Apó főzött. Remélem, estére már ehető lesz.

19 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta, jó étvágyat kívánok hozzá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! Ha itt lennél szívesen megkínálnálak. :)

      Törlés
  2. Imádom a kocsonyát!... Gyerekkorom disznóvágásait juttatja eszembe... Sok-sok tányérral készült - csak a legközelebbi család voltunk 6-an, nem számítva a segédkező rokonságot, a szomszédokat... Nem is tudtuk, hogy mi fán terem a koleszterin...
    Jó étvágyat kívánok hozzá!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ma úgy alakult, hogy ebédre sült kolbászt ettem tárkonyos krumplipürével, savanyúsággal és itt van a kocsonya is. Épp az jutott eszembe, hogy olyan, mintha disznótorban lettem volna. :)
      A koleszterint ne is emlegessük, elég bajom van vele, de néha direkt megfeledkezem róla.
      Köszönöm, van és eredménye is, amit a mérlegen látok. :)

      Törlés
  3. Nahát, Borka! Pont, mint olyan, mintha az enyémeket fotóztad volna. Már nem is lepődök meg 😉

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jééé, nahát! :D Már régóta nem csodálkozom én sem. :)))

      Törlés
  4. Nagyon guszta, tuti finom😋 mi is nagyon szeretjük, de csak akkor szoktam főzni, ha már jó hideg van és csak a spájzba rakom.
    Jó étvágyat hozzá, váljék egészségedre ☺️

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már megkóstoltam, talán egy picit több sót tehettem volna bele, de nem vészes.
      Hát..., mostanában még télen sincs olyan nagy hideg. Régen mi is megvártuk a hideget.
      Nagyon köszönöm! :)

      Törlés
  5. Nálunk nem főztek soha kocsonyát. Dédnagymamám az aszpik nagymestere volt, kis tálkákban színes főtt zöldségszeletek, füstölt sonka vékonyra szelve, szépen körberakva félbevágott keménytojás szeletekkel, esetleg virslikarikák voltak az alján kirakva. Ezeket rétegenként kellett elhelyezni, és megvárni, amig megmered az aszpik, és akkor jöhet a következő sor. Citromlével csepegtettük meg, amikor hozzáfogtunk enni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az is finom, én is ettem már ilyet, de nem én készítettem.
      Ahogy leírod, nemcsak finom, hanem szép is lehetett. Kicsit pepecs munka, de megérte, mert biztos örömmel fogadtátok.

      Törlés
    2. Borka, így van, örömmel csináltuk, mindent megtanultunk a Dédinktől, ez szilveszteri estén volt esedékes.Hideg teleken máskor is, jó forró tea járt hozzá. A te kocsonyádat, ha megkóstolnám, biztosan citromlével enném, magában ez nagyon erős étel nekem.

      Törlés
    3. Én is mindig citromlével locsolom meg, nekem úgy az igazi. Szoktam főtt nyelvet, marhahúst is beletenni, a férfi családtagok kedvéért.

      Törlés
    4. Klári, úgy látom, ez már hagyomány nálatok. Őrzitek és tovább is adjátok.
      Én citrom nélkül, csak úgy "a la nature" eszem. Nem olyan erős étel, mint egy jó húsleves, olyan.

      Törlés
    5. Rhumel, mikor Apó főzte, ő is tett bele még színhúst, de nekem ez is sok. Tudod, évtizedek óta csirkemellet, ritkán csirkecombot és pulykamellet eszem. Az a fránya koleszterin! Pedig a marhahúst is nagyon szeretem, de az végképp tiltott számomra. Néha elcsábulok és főzök egy jó marhahús levest, aztán meg nem győzök magamban sopánkodni, hogy jaj, mit tettem?! :)

      Törlés
    6. Borka, a régi aszpik levét borjúcsontból főzték, ezért is más, mint a sertés bőre. A marhahús levesedre benevezek! :))))

      Törlés
    7. Ezt nem tudtam. Megint tanultam valamit. :)
      Ritkán főzök, de nagyon szívesen megosztom veled! :)))

      Törlés
  6. Rhumel, a füstölt marhanyelvnél ízletesebb ételt keveset ismerek. Mostanában nem gyártják, vagy újabban a marhák nyelv nélkül születnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Néha lehet kapni itt nálunk a piacon. (az ára persze ...hmm, jó drága, de vékonyra szépen felszeletelik, ínyenc falatoknak azért veszek, ha épp kapható)
      A kocsonyába fűszeres lében főtt sertésnyelvet teszek. Füstöletlen marhanyelv is kapható, a húsosnál, ez is ritkán.

      Törlés
    2. Rhumel, az óbudai piacon egy helyen kapható, de ezért egy órát kell buszozni, egyet vissza. Már nekem nem megy, sőt át is kell szállni a távolságiról a falusira, szóval túlzás. Ellenben ha kapok sertésnyelvet, kipróbálom aszpikkal. Köszönöm az ötletet!

      Törlés