2022. december 31., szombat

Szilveszterek

Gyerekkoromban, az '50-es években a rádiókabaré műsora volt az est fénypontja. Mindannyian a rádió körül ültünk, az asztalon sós és édes sütemények, szódavíz, szörp, bor, sör, aztán ki mit kívánt, azt evett, ivott. Éjfélkor, a himnusz után, virsli mustárral, vagy friss, reszelt tormával. Ezután jöhetett a körúti séta, tömeg, hangzavar, dudák harsogó hangja és az a papírból készült valami, amit, ha megfújtak, sípoló hangot adva messzebbre kinyúlt, ijesztgetve az ember lányát. (Rákerestem a neten: ördögnyelv a becsületes neve.) Szerpentin és konfetti repült mindenfelé.

Később, lehettem úgy 16 éves, a szüleimmel mentem "házibuliba", a szüleim barátaihoz. Emlékszem, akkor vettem fel életem első, igazi magas sarkú cipőjét és akkor ittam életemben először alkoholt, egy icipici pohárka narancslikört. Azokban az években a TV vette át a rádió szerepét, azt néztük, miközben volt, aki a rádiókabarét hallgatta inkább. Másnap meg ment a vita, hogy melyik műsor volt jobb. A süteményekhez és a virslihez csatlakoztak a különféle szendvicsek. Éjfél után zenét hallgattunk, énekeltünk, beszélgettünk. A körúti rumlit kihagytuk.

18 éves korom után sokszor házibuliban, barátokkal szilvesztereztünk, de volt szilveszter szórakozóhelyen, vállalati rendezvényen is. Mondanom sem kell, az italok választéka többféle lett és az ételek is változtak. Hidegtálak, saláták, üdítők, pezsgő, konyak, martini és sorolhatnám még mi minden, a sör volt az állandó, csak már nem a Kőbányai, hanem egyre több német és cseh sör is szerepelt az "itallapon". Az első férjemmel mindig elmentünk valahova, vagy otthon, társasággal ünnepeltünk az év utolsó napján. Ilyenkor a gyerekekre a szüleim vigyáztak, nekik is megvolt a programjuk, szerették a gyerekek és a Nagyiék is.

Nem tudtam elképzelni, hogy december 31-én ne legyen társaság, hogy ne legyen zajos ünneplés. (Megjegyzem, időközben elváltunk..., nem ünnepélyesen, de elég zajosan.)

Én igyekeztem megtartani a régi szokást, nagyrészt sikerült is, de már nem volt az igazi. A gyerekek nőttek, ők is elmentek a barátaikhoz és én sem maradtam otthon. Másnap pedig megfogadtam, hogy többé nem megyek szilveszterkor sehova, jobb lesz nekem otthon, nyugiban.

Ezt a fogadalmamat akkor sikerült betartani, amikor Apó belépett az életembe. Érdekes, akkor már csak az Ő társaságára vágytam. Nagyon jól elvoltunk kettesben. Volt egy kedvenc "borkorcsolyánk" - diónyi húsgombócok, amiket úgy rendeztem el, mintha süni pihenne egy tálon. Minden gombócba szúrtam egy fogpiszkálót, majonézes salátát készítettem mellé. Sütemény is került az asztalra, főleg sós, sajtos pogácsa, és természetesen volt még karácsonyról maradt édes püspökkenyér, bejgli, gyümölcs. Éjfélkor pezsgővel koccintottunk és ígéretet tettünk egymásnak, hogy "jövőre veled, ugyanitt".

Olyan ünnepre is emlékszem, amikor ez a páros kibővült két unokával és az ő mamikájukkal, de erről itt a blogban egyszer már beszámoltam.

Biztos vagyok benne, hogy sok, említésre méltó szilveszter kimaradt, de ez van. Ez a kis beszámoló most pont annyi, amennyi épp jólesett. Ja, egyébként saját elhatározásom, hogy 4 éve egyedül töltöm az év utolsó napját. Ilyenkor jó a csend, jönnek az emlékek. A telefonnak viszont több dolga akad. 😀🍀

8 megjegyzés:

  1. Jó volt ez a kis időutazás veled ☺️ ahogy olvastam a gyerekkori élményeket a szilveszterrel kapcsolatban, hàààt, nekem semmi nem jut eszembe, a virslit (faluban éltünk) nem is ismertük, szerintem én akkoriban simán átaludtam azt az éjszakát is, a szüleim csak jóval későbbi években mentek a falu "krémjével" bulizni.
    Első igazán szilveszteri élményeim már itt voltak Debrecenben, a férjem is egy ilyen buli után kérte meg a kezem😄😄 ráfaragott, mert igent mondtam és több évtizede már, hogy el kell viseljen 😂 bocsi a kitérőért.
    Boldog új évet, nagyon jó egészséget kívánok Mindannyiótoknak! 🍾☃️🎊🥂🤗

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is jól szórakoztam a hozzászólásodon. 😀
      Neked és a családnak is nagyon boldog új évet kívánok! 🍀🎉🥂

      Törlés
  2. Borka, pontosai ilyen szilvesztereim voltak az ötvenes évektől majdnem máig, ugyanilyen italok, ugyanilyen evészetek, ugyanez az értékelés, mi volt jobb, a kabaré-e vagy a tévé, köszönet érte, hogy ilyen elevenen és mondhatni otthonosan felidézted a régi szilvesztereket. A magán verziók a későbbiekben eltérnek, de a szeretet megmaradt. Szóval, B.Ú.É.K, ahogy régen írtuk, mondtuk. Legyél jól, jobban, ha lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök Klári, hogy felidéztem Neked is a régi szilvesztereket, jó visszaemlékezni. Miközben írtam, nekem is előjöttek a régi emlékek, de mindent nem lehet leírni. 🌝
      Igen, B.Ú.É.K.! Neked is kívánok jó egészséget, ha az megvan, akkor már boldog lehet az az új esztendő. 🥂

      Törlés
  3. Youtube-on vannak régi BUÉK-os rádiókabarék, igazi csemegék. :) https://www.youtube.com/watch?v=IcOu7s-prKk ez például 1959-es. Nagyon boldog új évet kívánok Neked! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Betty, nagyon köszönöm az újévi jókívánságot és a rádiókabarét rejtő youtube linket! 😀

      Törlés
  4. Kedves Borka, neked köszönhetően eszembe jutott egy-két gyerekkori vagy későbbi szilveszteri hangulat, lehet, hogy leírom, mihelyt az idei készülődésen túl leszek! Hiába, a nosztalgiázás kb. egykorúakkal követi emlékeik ívét... Hát akkor én is boldog új évet kívánok, "de legalább rosszabb ne legyen!"... (Rózsa)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa drága, örülök, hogy ez a kis beszámoló elindította benned az emlékezést egykori szilveszterekre és annak még jobban, hogy ezeket le is szeretnéd írni. 🌝
      Nagyon köszönöm, hogy "legalább rosszabb ne legyen" az új év és ha így lesz, én bizony elégedett leszek. Szeretném nagyon!

      Törlés