2009. március 22., vasárnap

Egy Széchenyi-idézet...

Szinte minden nap bejárom a számomra kedves blogokat, így történt ez ma is. Sasónál találtam egy Széchenyitől származtatott idézetet. Ismertem már, de gondoltam, megnézem, hogy hol, melyik művében írta le ezeket a sorokat, esetleg egy beszédében hangzottak el a gyakran idézett mondatok? Meglepetésemre találtam egy nagyon érdekes "nyomozást" az urbanlegends.hu oldalon. Igazán érdemes elolvasni! Én nem fűzök hozzá semmit, itt egy részlet az írásból, talán mások érdeklődését is felkelti:

És akkor egy mondat, amivel e bejegyzés zárult volna, ha kiderül, valós Széchenyi-idézetről van szó:

Széchenyi is osztozik a politika és a publicisztika sok nagy alakjának abban a közös sorsában, hogy amily mértékben válik nevük jelszóvá, oly mértékben homályosul el törekvéseik, tanaik tulajdonképpeni tartalmának ismerete (…) Kényelmes feltételezni azt, hogy mindenki tudja, mit akart Széchenyi s olyan könnyű egy pár, közszájon forgó mondásával hatást érni el, hogy az emberek legkevesebbje szánja rá magát arra a fáradtságra, nagy részükben elavult, ma nehéz olvasmányul szolgáló művei mélyére hatolni. Így aztán ellentmondás nélkül megeshet az is, hogy Széchenyi nevét harcba viszik oly törekvések mellett is, melyektől ő idegenkedett s olyanok ellen, melyeket ő támogatott.” (Berzeviczy Albert, 1907 – A gróf Széchenyi István Vezércsillagok című könyv előszava)

Ehelyett azonban inkább két valódi Széchenyi-idézet következzék a végére, az 1832-es Stadiumból, illetve a Diszharmóniából:

A nemzet nagysága, boldogsága mindig csak magában a nemzetben rejtezik.

Népek kormányaikkal való diszharmóniáját harmóniába hozni mindig nehéz, még akkor is, ha a vezetők és a vezetettek – amennyire lehet – világosan látnak. Ha azonban a népek rövidlátással vannak megverve, a hatalmon lévők pedig egyenesen vakok, akkor a harmónia megteremtése némiképp bizony meghaladja az emberi erőt, s ilyenkor dönt a véletlen, a világszellem, a magasabb fény, a fátum, az Isten.

Ha nem fogadjuk meg Berzeviczy fenti intelmeit, és mindenáron igazolni akarunk valamit a legnagyobb magyar szavaival, válasszuk az igazit.

4 megjegyzés:

  1. köszönöm az utánajárást, igazából a lényeg mindkettőben ugyanaz... és szerintem ebben a mai helyzetben, a "böszmeségek korában" az általam közreadott, még a kisebbek közül való!

    VálaszTörlés
  2. Jaj, Sasó, nem is azért, mert tök igazad van, csak mint érdekesség. :)
    Véletlen felfedezés volt, és gondoltam, megosztom másokkal is. :)

    VálaszTörlés
  3. Jaj,Borka! Én sem azért írtam...és tényleg jó, hogy felfedezted, megkerested, megmutattad. Talán így csavarodik ki minden a mai Magyarországban. Ezért és így vezetődünk félre. A szerencse az, hogy vannak emberek, akik fáradságot nem kímélve utánajárnak a dolgoknak, mélyre ásnak és feltárnak, s ez jó, nagyon jó. Így kellene mindig. Nekem most erre nem volt időm, a lényeg sem a Széchenyi (vagy nem)idézeten volt, csak mint érdekességet szúrtam be a végére :))))
    Tényleg, Budára is megjött a tavasz?

    VálaszTörlés
  4. Akkor jóóó! :)))
    Budán meleg (9-10°) volt, de nagyon fújt a szél és néha még az eső is eleredt. Ahogy Rajkin mondta: Válámi ván, de neem áz igázi! :)

    VálaszTörlés