2006. október 19., csütörtök

VPLG...

...azaz Veres Pálné Gimnázium. Hogy mit keres ott az L? Amikor én elkezdtem gimibe járni, még leánygimnázium volt. Csak lányok, fiúk akkor még nem jártak oda.
Az elmúlt napokban sokat foglalkoztam a régi iskolámmal, sok emlék előjött. Az iWiW-en kerestek meg régi iskolatársak, nem osztálytársak, mert úgy látom, közülük senki sincs ott.
Valahogy úgy alakult az életem, hogy egyik találkozónkra sem tudtam elmenni, eleinte kerestek, aztán, gondolom, megunták, most pedig én nem találom őket. Egyik-másik feltűnik itt-ott, még a NET-en is találkoztam ismerős névvel, de valahogy félek ennyi év után előjönni, hogy kérem itt vagyok, csak eddig "illegalitásban" töltöttem az éveket.
Kiderült, hogy még VPG-és topic is van, sőt maga az iskola is ismerősömmé lett! :)
Nagyon sok az emlék, nem is hittem volna, hogy ennyi mindenre emlékszem!

Néhány, a sok közül:

Edit néni (Dr Alszeghy Zsoltné), osztályfőnökünk, egyben magyartanárunk is, Vajda Jánost tanította éppen és a lelkünkre kötötte, hogy még véletlenül se mondjuk Ginát Dzsinának, mert az ugye a Georgina névből ered. A következő órán, sejtettem, hogy felelni fogok, magamban mondogattam, hogy nem Dzsina, Gina!!! Talán ezt nem kellett volna, mert amikor felszólított, mit is mondtam? - naná, hogy Dzsinát! :)

A szalagavató bálunkon az Omega együttes játszott. Az akkori választék: Illés, Metró, Omega. Mi valójában a Metrót szerettük volna, de már foglaltak voltak, így maradt az Omega. :) Azok a régi szép idők...

A ballagásunk napján ezt írták fel a táblára "IV. B. nem világklasszis, de elit társaság. Vigyázz, nemesség kötelez!" Kicsit nagyképűen hangzik, de tényleg nagyon jó eredménnyel végzett az osztályunk.

Ezt a kis megemlékezést Edit nénitől a NET-en találtam. http://www.c3.hu/~iris/02-2/tesi.htm
Érdekessége, hogy Horváth János egyik unokája velem járt egy osztályba, vagyis Edit néni tanította őt is.

Tantermünk ablaka az utcára nyílt, de volt udvari is, pont elsőben. Majdnem kaptam még az év elején egy intőt (jó bemutatkozás!), mert a gangról az ablakon másztam be a terembe. Úgy gyorsabb volt. :) Akkor még ki lehetett menni, később életveszélyessé nyílvánították. Egy nagyon komor belvárosi bérház volt szegény. Amikor először bementem az udvarába, majdnem elsírtam magam, aztán úgy megszerettem, hogy a ballagáson valóban elsírtam magam. Szemben volt egy csöpp cukrászda, ahol tanítás után nagyon jókat fagyiztunk, vajon megvan-e még? Itt lakom Bp-en, de nagyon-nagyon rég jártam arra.

Ugrin Gábor tanította az éneket. A Zeneakadémián, mikor az énekkarunk szerepelt, még Kodály Zoltán is gratulált a tanár úrnak. Hamari Júlia többször fellépett velünk, mint volt "Veres Pálnés" diák. Káldi Nórát (akkor még Kreinikker) is hallottam iskolai ünnepségen szavalni. Most is a fülembe cseng, Radnóti MIklós: Ének a négerről, aki a városba ment. Biztos szavalt mást is, de én erre emlékszem. Ő két évvel végzett előttem.

Egyenruha: természetesen hétköznap köpeny, télen sötétkék svájci sapkát kellett hordani, elől, középen a kis jelvény, ünnepeken sötétkék rendes nyakkendő a nagy jelvénnyel, nyáron sötétkék alapon fehér pöttyös ruha, fehér gallérral, rajta a jelvény. A jelvények még megvannak. :) A sapka nagyon jól mutatott a tupírozott kontyokon :), ahogy éppen csak rábiggyesztettük a fejünkre, aztán, mikor már látó- és hallótávolságon kívül voltunk, persze le is vettük.
Akkoriban kommunista zárdának becézték a Veres Pálné gimit. Nagyon szigorú suli volt, de még ma is tudom, amit ott tanultam! A versek szerelmese ott lettem.

Elhatároztam, hogy megkeresem az évkönyveimet, valahol még megvannak, azokból elég sok, rég elfelejtett tanárt, diákot(és a tanulmányi eredményeket), mindenféle történéseket fel lehet idézni.

5 megjegyzés:

  1. Nekem egy barátnőm volt verespálnés, de ő '41-es, úgyhogy éppen elkerültétek egymást. Ő is sokat emlegette Alszeghynét: vagy neki is osztályfőnöke volt, vagy magyartanárja (vagy esetleg latint is tanított? nem tudom).

    VálaszTörlés
  2. Kicsi a világ! Igen, latint is tanított, de nekünk nem. Minket Turcsányi Erzsi néni próbált megtanítani a latin nyelvre. Orosz-latin tagozatos voltam. A nyelvet nem, de a kultúrájukat, történelmüket egész jól megjegyeztem.

    VálaszTörlés
  3. ...Bori mesél, mi meg hallgatjuk! Előtte teát főzök magamnak.

    VálaszTörlés
  4. Tyria, érezd jól magad! :) Tea mellé kis süteményt? Édeset, sósat? Mogyorót?

    VálaszTörlés
  5. .. neeeeem, mese közben nem rágcsálunk, csak iszogatunk. :-)

    VálaszTörlés